MPN2025 – Baranya

2025.03.14.

A nap során közel 700 diák vehetett részt olyan érzékenyítő foglalkozásokon, amelyek a
toleranciára, empátiára és szolidaritásra hívták fel a figyelmet. A program célja volt, hogy
a tanulók játékos formában megtapasztalják, milyen kihívásokkal élnek azok, akik valamilyen
fogyatékossággal élnek. Olyan interaktív feladatokat és szituációkat próbálhattak ki, amelyek
során belehelyezkedhettek egy mozgáskorlátozott, látássérült vagy más módon akadályozott
ember helyzetébe. Így saját élményen keresztül érezhették, érthették meg, mennyire fontos az
egymásra való odafigyelés és a segítségnyújtás.


A PTE nemcsak speciális sportszerekkel segítette a programot, hanem hallgatói is aktívan részt is vettek a lebonyolításban, így az egész esemény gördülékenyen zajlott. A gyerekek lelkesen vettek
részt a programban, sokuk számára nagy élményt jelentett a különböző akadályok leküzdése
és az önzetlen segítség megtapasztalása.


A diákokon túl, a pedagógusoknak is fontos tanulságokkal szolgált ez a nap. Megerősítette
bennük azt a meggyőződést, hogy az ilyen érzékenyítő programok nélkülözhetetlenek, ha egy
empatikusabb és elfogadóbb közösséget szeretnénk építeni.

Ezt a programot fesztiválként szervezték meg, ahova a diákok évfolyamszinten érkeztek. Az
Aktív Iskola tanulói csapata is segítette a szervezést és a gördülékeny lebonyolítást. A
rendezvény közös bemelegítéssel kezdődött, amely hozzájárult a jó hangulathoz. A diákok
forgószínpadszerűen haladtak végig az állomásokon, ahol 5 percet tölthettek egy-egy
feladattal.
1. Kosárra dobás bekötött szemmel, ülő helyzetből: A diákoknak bekötött szemmel kellett
eltalálniuk a kosárlabdapalánkot, miközben ülő helyzetből dobtak. Ez a feladat segített
megtapasztalni, milyen kihívásokkal néznek szembe a látássérült vagy mozgáskorlátozott
sportolók. A gyerekek számára különösen izgalmas volt, hogy érzékszerveikre és a
csapattársaik instrukcióira kellett hagyatkozniuk.
2. Boccia: A boccia egy népszerű paralimpiai sport, amelyet elsősorban mozgássérült
sportolók játszanak. A cél az volt, hogy a versenyzők minél közelebb gurítsák a labdájukat egy célgömbhöz. A játék fejlesztette a koncentrációt, a pontosságot és a stratégiai
gondolkodást, miközben egy új, kevésbé ismert sportággal ismerkedhettek meg.
3. Ülőröplabda lufival: Ebben a játékban a hagyományos röplabdázáshoz hasonlóan kellett
játszani, de a diákok végig ülő helyzetben maradtak, és egy könnyű lufival kellett átütni a
„hálón”. Ez a feladat remekül szemléltette, milyen kihívást jelent a mozgáskorlátozott
sportolók számára a csapatjáték, és egyúttal fejlesztette a gyors reakciót és az együttműködési
készséget.
4. Akadálypálya bekötött szemmel, társ segítségével: A résztvevőknek egy akadálypályán
kellett végighaladniuk bekötött szemmel, miközben társuk szóban irányította őket. Ez a
feladat az együttműködésen alapult, és segített a diákoknak megérteni, mennyire fontos a
bizalom, a pontos kommunikáció és az együttérzés, amikor egy látássérült ember számára kell
segítséget nyújtani.
5. Ülőtánc: Az ülőtánc egy olyan mozgásforma, amelyet kerekesszékes vagy mozgásukban
korlátozott emberek is könnyedén végezhetnek. A diákok egyszerű, de vidám koreográfiát
tanultak meg ülve, amelynek célja az volt, hogy megtapasztalják, milyen kreatívan lehet
kifejezni magukat a mozgás örömén keresztül akkor is, ha valaki nem tud szabadon járni.
6. Bowling bekötött szemmel: Ebben a játékban a diákoknak bekötött szemmel kellett
elgurítaniuk egy labdát, és megpróbálni ledönteni a bábukat, hasonlóan a hagyományos
bowlinghoz. A feladat célja az volt, hogy megtapasztalják, milyen érzés kizárólag a
térérzékelésükre és a társaik instrukcióira hagyatkozva mozogni.

Mindezek mellett más rendezvények is zajlottak:

Február 21-én a Pécsi Éltes EGYMI több mint 60 tanulójától volt hangos a PTE TTK STI
sportcsarnoka. A Magyar Parasport Napja alkalmából megrendezett szemléletformáló
sportnap az elfogadás és együtt sportolás jegyében valósult meg. A színes programok között
szerepelt csörgőlabdázás, ülőröplabdázás, látássérült labdarúgás és még sok-sok ötletes adatív
mozgásforma. A sportnap támogatói és a PTE Természettudományi Kar, a Sporttudományi és Testnevelési Intézet,  Pécs, Újhegyi Zöldséges voltak. A program ötletgazdája Eszterbauer
Klára testnevelő tanár, főszervezője Sarus Tamás, testnevelő tanár, egyetemi oktató volt.

A Komlói EGYMI-ben 2025. február 21-én tartották meg a Magyar Parasport Napot. A nap elején
megismerték a tanulók, hogy miért alakult ki a parasport világa. A fogyatékossággal élők sportjáról,
sportágakról tartott előadás után a tanulók három sportágban próbálhatták ki magukat.

A sportágak: boccia, ülőröplabda és a csörgőlabda